Els Quatre Gats: la Barcelona modernista.
Hi hagué un temps en el qual algunes
ciutats d’Espanya despertaren de la letargia i intentaren canviar la visió
centrista que fins aleshores havia primat en un país extremadament conservador.
Parlem de l’època del modernisme i, en especial, de Barcelona.
A finals del segle XIX apareix a
Europa un nou moviment cultural que a Catalunya, i en especial a Barcelona, adquireix
una personalitat pròpia i diferenciada. Els barcelonesos pretenen transformar
la societat. Aquest moviment afectà tots els aspectes culturals, però avui vull
parlar de la pintura i d’un local en especial.
Tots els artistes d’aquesta època
que abasta, aproximadament, de 1885 a 1920, havien viscut a París (bressol del
modernisme) amb l’objectiu d’embeure’s de l’essència de pintors com Toulouse-Lautrec,
Gauguin o Whistler. Entre els primers artistes catalans podem nomenar a
Santiago Rusiñol o a Ramon Casas. Però, també trobem un altre personatge a
París en aquesta època que marcarà un abans i un després en el modernisme
català: Pere Romeu i Borràs.
![]() |
Le Chat Noire |
A finals del s. XIX Pere Romeu
treballava com a animador i cambrer en el cabaret Le Chat Noir de París (símbol de la bohèmia de finals del segle
dinou). Seduït pel seu ambient va decidir crear a Barcelona un local semblant: Els Quatre Gats, un punt de referència
per als artistes, que va poder obrir gràcies a l’ajuda econòmica d’alguns amics
com Ramon Casas i Santiago Rusiñol.
Els Quatre Gats va ser inaugurat el
12 de juny de 1897 al carrer Montsió, en un local situat en un edifici
projectat per l’arquitecte Puig i Cadafalch, que acabaria convertint-se en un
dels arquitectes més importants del modernisme català. Amb poc de temps el
local es va convertir en un centre de modernitat artística on el artistes joves
podien delectar-se observant les grans figures del moment i embevent-se del seu
treball, i alhora, es tractava d’un espai on l’artista desconegut podia ser
descobert i deixar de romandre en l’anonimat.
El grup de Romeu, Rusiñol, Casas i Miquel
Ultrillo van aglutinar el nucli d’Els Quatre Gats. Un local que s’inscriu en
una llarga tradició de tertúlies i cenacles. Allí es realitzaven vetllades
literàries, espectacles de titelles (putxinel·lis) i ombres, informals
vetllades musicals a càrrec de Enric Granados, Lluis Millet o Isaac Albéniz;
lectures poètiques i sobretot exposicions d’art de Ricard Opisso, Ramon Casas,
Isidre Nonell o, fins i tot, de Pablo Picasso, qui va començar a freqüentar el
local a partir de l’any 1899 amb, tant sols, disset anys.
Un altre fet important és l’aparició
dels cartells a Catalunya que marcaran la primera meitat del segle XX (sobretot
tindran un paper fonamental en la propaganda de lluita durant la Guerra Civil).
Ramon Casas n’està considerat el pioner i, de fet, els primers cartells que
pintarà seran per a la taverna d’Els Quatre Gats.
També important destacar que Els
Quatre Gats editaven la publicació de la revista Quatre Gats, seguint l’estil de Le
Chat Noir, que serviren de plataforma de suport i difusió de les novetats
culturals catalanes i internacionals del moment. La dirigia Pere Romeu i Miquel
Ultrillo, a banda de promocionar exposicions i dirigir les representacions de
titelles, escriurà eventualment en un to crític fent veure que l’art era l’única
via per incidir en la realitat espanyola. Aquesta revista desaparegué prompte,
deixant pas a una nova publicació: Pèl
& Poma.
El local romangué obert fins el
1903, any que Pere Romeu hagué de tancar per falta de recursos econòmics. Cinc
anys després, l’any 1908, Pere Romeu va morir de tuberculosis. Després d’això,
el local es convertí en la seu de la casa del cercle artístic de Sant Lluc,
fins l’any 1936 quan esclatà la guerra civil i tot canvià.
Actualment torna a funcionar com a
bar i restaurant, i conserva la decoració i múltiples fotografies i gravats de
l’època.
Comentarios
Publicar un comentario